Thursday 21 June 2012

keriNduan!

assalamualaikum wbt n peace yoe! :)

Rindu merupakan satu perkara yang tidak boleh kita paksa, tidak boleh kita cipta, tidak boleh kita berlakon dan sebagainya, Perasaan rindu merupakan fitrah yang diciptakan oleh Allah kepada setiap hambanya yang bergelar manusia,. Rindu ini tidak semestinya kepada manusia sahaja, tetapi, kepada segenap benda yang wujud di atas muka bumi nih.. pada pendapat saya sendiri rindu ni mainan psikologi atau mainan minda, daripada rindu menjadi cemas, menjadi takut, stress, stress teramat dan paling last adalah Gila!^^ hehehe.. oleh sebab itu, jika peasaan rindu itu tidak dikawwal, mungkin seseorang individu akan nekad melakukan sesuatu yang di luar batasan pemikiran kita. :)

ni adalah contoh yang ingin saya selitkan berkaitan dengan perasaan rindu, sekiranya kita diceritak oleh sahabat tentang kampung halaman kita, walahal kita sikitpun tidak ingat tentang kampung, suasana kampung , keluarga dan sebagainya, jika teknik penceriataan yang digunakan adalah berkesan, kmaka, tidak mustahil esoknya kita akan ambik tiket untuk pulang ke kampung, benda tersebut adalah tindakan luar jangka kita, kerana pada ketika itu, minda kita diasah untuk ingat kepada kampung halaman yang boleh membuatkan kita tiba-tiba cemas. kalau tiada tiket pada keesokan harinya, semakinlah jiwa kita merasa takut dan ketakutan yang melanda itu akan membuatkan kita tidak boleh melakukan sebarang kerja kerana terlalu stress untuk balik,. hal ini boleh menyebabkan kita menjadi gila memikirkan situasi tersebut.

untuk memahami rindu, perlu kita memahami psikososial yang bererti jiwa kita ini tergolong dalam situasi atau keadaan tersebut,. . oleh itu, perlulah kita mempelajari untuk memahami situasi orang lain untuk kita belajar erti rindu tersebut. :) secara teorinya rindu ini disebabkan oleh rangsangan otak depan yang membuatkan kita berfantasi tentang sesuatu benda tau keadaan.


tidak mengapalah, nanty kalau ade post berkaitan rindu, akan saya sambung lagi di kemudian hari, hehee.. assalamualaikum wbt.. 


p/s: jangan memaksa orang untuk tidak merindui kita, mungkin jika memaksa untuk mereka berbuat sedemikian boleh membuatkan mereka sengsara. ^^

No comments:

Post a Comment